Начало » Коментари » Българските поети възпяват и Дядо Коледа, и Дядо Мраз много преди социализма и „избухването” на демокрацията

Българските поети възпяват и Дядо Коледа, и Дядо Мраз много преди социализма и „избухването” на демокрацията

471164013 2818493701644772 3026256360163391344 n

Дядо Мраз или Дядо Коледа?

Първият бил съветски и навлязъл в България след 1944 година; вторият бил американски и се е появил след 1990…

Дали? Или:

Сняг на облаци се дига,

дядо Коледа пристига

в златна хубава шейна

чак от Стара планина.

„Дзън-дзън-дзън!“ — звънци звънтят,

в сладък сън децата спят.

Автор: Гео Милев

Чакай, детко, да обуем

топлите чорапки,

че навън, погледай — падат,

падат, падат капки.

Дъжд вали и вятър вее

непрестанно, всеки час:

скоро, скоро ще пристигне

тук при нас и дядо Мраз.

Автор: Да, да – същият Гео Милев!

За образите на Дядо Мраз и Дядо Коледа в първите десетилетия на 20 век пишат автори като Елин Пелин – още през 1910 година за Дядо Мраз, но Цоньо Калчев в детското списание „Светулка“ натоварва Дядо Мраз да носи подаръци още през 1907 година. Пишат и Асен Разцветников, детски писатели като Чичо Стоян и Георги Райчев. При това някои пишат и за двамата.

Понеже образите им тогава се приемат за тъждествени. И в „модерния им вариант“ са привнесени отвън. Но доста бързо се приемат като част от коледните празненства и ритуали, отначало в София и градовете, като частично се смесват с традиционните в България коледни обичаи. Днес дори и по селата можем да видим както коледари и сурвакари, така и модернизираните образи на двамата старци…

Разбира се, в по-модерните времена образите на двамата старци са силно повлияни както от комерсиализираната и модернизирана американска традиция, така и от атеистичната антирелигиозна традиция, създадена в края на 30-те години на миналия век в Съветския съюз.

Стоян Иванов